Montessoripedagogik
Montessoripedagogiken utvecklades av Maria Montessori för över 100 år sedan och hennes grundinställning var “hjälp mig att göra det själv”. En inställning som fortfarande fungerar mycket väl eftersom nyfikna elever lär sig mer när Montessoripedagogiken utgår från elevens intresse och unika förmåga till inlärning. Vår utbildningsmiljö är väl förberedd och utformad för de olika åldersgruppernas behov. För oss är de nära relationerna mellan pedagoger och elever grundläggande eftersom det är en förutsättning för inlärning och kunskapsutveckling.
Våra avdelningar och stadier har ett nära samarbete och sträcker sig även mellan förskola och skola. Pedagogiskt materiel finns alltid tillgängligt för eleverna, på deras nivå, för att de ska kunna söka och upptäcka på egen hand och tillsammans med klasskamrater och pedagoger. När eleven ägnar sig åt det som känns intressant, blir inlärningen effektiv. Montessoripedagogiken innebär att man utgår från helheten för att sedan fokusera på delarna, på så sätt blir sammanhang och samband tydliga. För att skapa en förståelse är det viktigt för barnet eller eleven att veta syftet med arbetsområdet och vart kunskapen ska leda, detta är vi noga med att förklara.