Förskola
Nyfikna barn lär sig mer. Montessoripedagogiken utgår från barnens intresse och unika förmåga till inlärning. Inlärningsmiljön är väl förberedd och utformad för de olika åldersgruppernas behov.
För oss är de nära relationerna mellan pedagoger och barn grundläggande eftersom det är en förutsättning för inlärning och kunskapsutveckling. Vi arbetar åldersblandat för att stärka det viktiga samarbetet mellan äldre och yngre barn. Att hjälpa varandra bidrar till barnens självkänsla och skapar en trygg miljö.
Alla avdelningar har ett nära samarbete som sträcker sig mellan förskola och skola. Pedagogiskt materiel finns tillgängligt för barnen, på deras nivå, för att de ska kunna söka och upptäcka på egen hand. När barnet ägnar sig åt det som känns intressant, blir inlärningen effektiv.
Montessoripedagogiken innebär att man utgår från helheten för att sedan fokusera på delarna. För att skapa en förståelse är det viktigt för barnet att veta syftet med arbetsområdet och vart kunskapen ska leda.